N e t / a r t -
Figures : Jacques Perconte
Médiathèque de Gravelines / 27/03/02
- FIGURZ
220 net art context experienz (Version 1.0).
Utilisateur (FiGURZ:()) : anonymous
230-Bienvenue sur FIGURZ
230-
230 User anonymous logged in.
% cd figuration
250 CWD command successful.
%cd what
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%figuration/what
Le netart ne révolutionne pas l’art, ou du moins il n’en remet pas en question les fondements ni la réalité. Finalement ce n’est qu’une transformation des usages vers un nouveau support.
Comme toute activité artistique on peut envisager son approche à travers une vision historique des pratiques. Ce serait le travail d’un historien de l’art, ici il est question de décrire des figures, de les découvrir et de les lier, pour finalement s’apercevoir que cette topologie des discours est la même pour le netart que pour toutes les autres formes d’art.
Présenter le netart c’est essayer de décrire un espace de représentations continuellement en mouvement dont on ne peut percevoir qu’une surface contextuelle : celle que l’on fréquente.
Les artistes en réseaux ne fonctionnent pas tout seul, ils sont plus ou moins structurés en communautés virtuelles, en réseaux de communication supportant aussi bien le renseignement des œuvres elles-mêmes qu’une réflexion théorique importante.
L’artiste, le groupe d’artistes se définit par ses positionnements sur ce qu’on appellera la scène internationale. Pour la première fois dans l’histoire cette scène, n’est pas une frontière entre un milieu underground, et un espace officiel, institutionnel, elle concerne les artistes eux-mêmes dans un premier temps puis les milieux physiques avec lesquels ils sont en relation.
Commet aborder ces positions d’artistes ? Avec un discours de théoricien ? Une approche esthétique bardée de citations philosophiques et de formulations scientifiques serait-elle une voix satisfaisante ? Est-il question de juger l’artiste ? Les sciences cognitives se préparent à aborder ces espaces où l’artiste serait envisagé comme une sorte de psychanalyste –innocent-, un intelligent, l’art à la science, la perception à la science. Devons-nous comprendre comment et pourquoi notre attention tend vers l’attraction ou la répulsion ?
Histoire de culture - Net affect.
Qui arrive à voir ce qui se déroule à travers ces formes de créations dont la langue ne s’acquiert pas d’instinct.
.ou l’intuitif est refoulé.
Qui peut se retrouver dans ces flux informationnels constants ?
Qui veut tenter ?
Cartographier ce que l’on appelle l’inhabitable.
Demeure en réseau
Art en réseau
Et
+
.
.
%cd ..
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% cd Figurez
250 CWD command successful.
%figuration/Figurez
réseaux européens essentiellement = usa //-> réseaux relatifs à l’activité de praticien -> festivals, colloques … Le réseau ne communique pas tellement les quantités d’informations portées sont importantes, ce sont les contact humains – même localisés sur le support – qui sont essentiellement facteurs de culture et de rencontre.
------- -- - -
Ces figures déviées, figurez sont ces attitudes (portraits) qui sont familières, celles que l’on reconnaît et que l’on entend, tout quantité subjective confondue.
% cd extern
250 CWD command successful.
%figuration/Figurez/extern
Distance théorique, technique ? Le discours se tend au travers de la forme dans cette condition du juste rapport entre le fond et la forme. Cette approche rigoureuse de l’affection et de la relation esthétique à l’œuvre se construit dans ses liens avec le spectateur.
Incident / gregory Chatonsky / Reynald Drouhin, […
illusion et poétique.
snarg
%cd..
% cd form
250 CWD command successful.
%figuration/Figurez/word
émotion – identité
- l’ordre de l’intimité
Annie Abrahams
figure minimale Form art -> ascii art //
Alexeï Shulgin
+ http://www.c3.hu/collection/form/
%cd..
% cd kode
250 CWD command successful.
%figuration/Figurez/kode
espace de représentation. Perte. Labyrinthes.
rez
+ http://www.ex-zero.net
le jeu de l’ordre et du désordre, figures de l’interactivité et des règles contrariées.
jodi
"Ce qui fait événement, c'est ce qui rompt avec toute causalité antérieure".
Jean Baudrillard, L'échange impossible
Interface – immersion virale, kode, immersion dans le support, l’homme plante cultivée, simplement cultivée.
m9ndfuck
+ http://www.m9ndfukc.org/korporat/0009.html
= http://www.m9ndfukc.org/nato.0+00
+ http://www.m9ndfukc.org/data/zttz
+ http://m9ndfukc.com/kinematek/
+ http://m9ndfukc.com/propagandas/
+ http://www.m9ndfukc.org/korporat/
réseaux, jeu de l’id. qui est elle ?
%cd..
% cd ident
250 CWD command successful.
%figuration/Figurez/ident
le suicide, la forme communiquée, identité.
mouchette
le geste, je me montre.
%cd..
% cd funk
250 CWD command successful.
%figuration/Figurez/funk
\ détournement critique
Zanni
+ http://www.thechurchofsoftware.org/
+ http://www.newnewportrait.com
+ http://www.zanni.org/pagine/projects/war%20sorry/sorry1.htm
+ http://www.begwithstyle.com/
\ mise en abîme des réseaux, de la technique, des fondements du marché de l'art, funk, positionnement radical et fondamental de l’artiste.
" Le devoir d'une avant-garde ou d'une arrière-garde ne consiste pas à s'avancer ou à reculer, mais à manœuvrer "
Pavu
%cd..
% cd faz
250 CWD command successful.
%figuration/Figurez/faz
technart
positions et mouvements, réponses et vies d’une figure du réseau. Ordre, intimité, diversité.
%cd..
%cd..
%cd anex
250 CWD command successful.
%figuration/anex
ANEX – interpénétrations de références. > biblio-1
1°/ wwwordz
o- Dictionnaire des Arts médiatiques
http://www.comm.uqam.ca/~GRAM/
o- Terminologie informatique
http://www.culture.fr/culture/dglf/cogeter/16-03-99-internet.html
)word+z - ware+z ; app+z; seria+z; password+z; art+z; confort+z; ident+z; interface+z; sex+z; fifure+z; Warez [Folk]
Copie illégale (pirate) d'un logiciel commercial. L'origine du terme est sujette à caution. L'explication la plus fréquente est que lu à l'envers et phonétiquement Warez signifierait Zéro (Warez -> Zeraw -> Zero) en référence au prix (non) déboursé pour l'obtention de la copie du logiciel.
->WAREZ-GAMEZ-APPZ-MOVIEZ-XXX-EMULATION -MP3-CARDING-HACK MAIL-HACK SITE-HACK
2°/ Je vous encourage à consulter les supports de conférences de Valery Grancher -World Wild Web - organisées par la fondation Cartier pour un état des lieux de l’histoire des réseaux, de l’art sur Internet et du monde de l’art actuel.
+ http://www.nomemory.org/conf/ | content | :
"World Wild Web" années 1994 - 2002, cycle 2
con #01 Mardi 15 Janvier:
Paysage des nouveaux médias: contextes et enjeux économiques, bouleversements culturels.
Depuis maintenant une quarantaine d'années, les technologies ne cessent d'être qualifiées d'éternellement nouvelles. Elles ont été à l'origine de l'avènement d'un paysage médiatique qui a bouleversé notre vie quotidienne, des enjeux financiers et économiques jusqu'à la définition de pouvoirs internationaux. Ces bouleversements se sont accompagnés d'une accessibilité toujours plus grande à ces technologies, qui ont été assimilées au quotidien le plus ordinaire n'échappant pas aux préoccupations esthétiques de jeunes artistes contemporains.
Pour une histoire de l’internet, référez-vous aussi à " Les batailles d'Internet " de Jean-Claude Guédon, Professeur à l'université de Montréal,
http://www.monde-diplomatique.fr/livre/crac/41.html
" Je répète ma thèse fondamentale : Internet ne crée pas un paradis, Internet ne crée pas un enfer, mais Internet ouvre des champs de bataille, il faut en être conscient, il faut en comprendre la nature et il faut être prêt à mener ces batailles. "
Jeudi 31 Janvier, Mardi 5 Février, Mardi 12 Février :
La fin de l'art: disparition d'une modernité et la naissance de nouvelles positions.
L'histoire de l'art s'est toujours définie autour de grands récits, de ceux de Vasari, a la fin du XVI s., jusqu'aux récits modernistes de Clement Greenberg émancipant l'art de toutes fonctions figuratives (Arthur Danto). Dans un contexte post-historique défini par la disparition des grandes utopies politiques et des grands manifestes qui ont marqué le XXe s., le fil narratif de l'histoire de l'art s'est dissout au profit de situations artistiques coexistantes et se succédant (ce que le monde l'art nomme le "mainstream"). L'absence de fil historique narratif dans la dernière décennie a projeté bon nombre d'artistes sur des positions discursives trouvant dans les réseaux médiatiques une nouvelle alternative grâce au "temps réel".
les personnalités: les premiers artistes sur Internet, américains et européens.
Dans un contexte post moderniste, on est passée d'une classification et d'une dénomination de mouvements artistiques basés sur des formes et des outils à des typologies comportementales d'ordre politique, économique, sociale et symbolique dans le domaine artistique: l'activisme, le cyberfeminism, le hacking, le hijacking, la fiction etc...
Les courants dominants dans les communautés artistiques sur Internet:
Dans un contexte post-moderniste, on est passé d'une classification et d'une dénomination de mouvements artistiques basés sur des formes et des outils à des typologies comportementales d'ordre politique, économique, sociale et symbolique dans le domaine artistique: l'activisme, le cyberféminisme, la hacking, la hijacking, la fiction etc...
Lundi 18 Fevrier:
L'avènement du nouveau marché de l'art:
Les espoirs de la nouvelle économie et de cette révolution culturelle sans précédents se sont accompagnés d'une véritable hystérie financière. Ces folles espérances et ces démarches n'ont pas échappées au marché de l'art qui a vu l'avènement de start up dédiées à l'art contemporain: Nart qui bouleverse les règles des ventes publiques et Eyestorm celui de l'édition d'art. Ces bouleversements sur le marché s'accompagnent de mimétismes de la part d'artistes: etoy, jodi
Mardi 19 Février:
Positionnement des musées face à l'émergence de nouvelles expressions et transversalités L'impossibilité de conserver des 'oeuvres' Internet remet en cause la fonction patrimoniale du musée. Bon nombre d'entre eux ont pris le parti d'utiliser ce média comme nouvel espace muséal. Certaines des extensions virtuelles des grands musées dépendent du département marketing, édition ou encore business ( voyant dans cette extension une fabuleuse opportunité pour de nouveaux échos médiatiques ou enjeux commerciaux). Ils rejoignent ainsi dans leur mode de fonctionnement d'autres acteurs de la vie culturelle comme le cinéma, ou l'entertainment industry.
3°/ sélection de textes et d'articles en ligne -> 4°/ ||| Il existe une grande quantité de textes théoriques et d’articles éparpillés sur le réseau, il n’est pas envisageable de s’aventurer à essayer de tous les connaître – sélection subjective :
>>> Amerika, Mark "Countdown to ecstasy : the disappearance of the interface" 1999
http://www.ix.de/tp/english/inhalt/kolu/3145/1.html
What more is there to say? The disappearance of the interface is first of all the disappearance of language
>>> Arie, Altena "The browser is dead" 1999
http://www.mediamatic.nl/magazine/9_4/altena_browser/altena_1gb.html
The myth of the graphical browser is that it can be used universally. This browser and no other brings the Web home to you as it's meant to be. But the Web has gotten big and meets a variety of needs - from finding the departure times of trains to looking up academic papers and playing games. And it's beginning to dawn on the everyday user that the existence of a universal browser that communicates all these experiences in the best manner possible is a myth.
>>> Ascott, Roy "L'esthétique de la cyberculture" 1997
http://panoramix.univ-paris1.fr/UFR04/rhizome/revues/atopie/atopie2.htm
On a trop souvent assisté, en art, à cette perpétuation du passé sous les déguisement de la nouveauté, et l'art de la cyberculture s'avère à cet égard particulièrement complaisant. Cet état de chose dépend partiellement de la confusion qui a entouré l'ordinateur : son rôle d'instrument a occulté son identité d'environnement. En tant qu'outil, il a trop facilement entretenu les préoccupations et les préjugés esthétiques de l'ancienne culture, alors que comme environnement, il provoque une rupture profonde et une discontinuité radicale avec le passé historique et il ouvre sur la possibilité de constituer un champ d'opportunités significatif quant à la création d'un futur véritablement humain, c'est-à-dire postbiologique.
Le paradoxe, c'est que plus nous essaierons de mettre l'"art" dans le cyberspace, moins ce dernier présentera de qualités esthétiques. Je veux dire par là que toute tentative d'imposer sur le Net des attitudes, des valeurs et une esthétique comportementale privilégiées dans l'art prétélématique s'avérera contre-productive. Ce n'est que par une interpénétration des plus ouvertes, voire même chaotique, des esprits, par une connectivité vibrante et une interaction globale intense que l'art pénètrera la cyberculture. Toute tentative d'y raccorder l'art traditionnel est vouée à l'échec. La planification de haut en bas se révèle redondante dans la culture émergente. Nous devons apprendre à travailler de bas en haut : planter des idées, semer des développements, faire pousser des structures, récolter des systèmes émergeants. Ce comportement n'a pas de précédent dans l'histoire, de sorte que le passé n'a rien à nous apprendre. La rupture est radicale. Nous sommes livrés à nous-mêmes dans le cyberespace. Nous avons à nous réinventer et à refaire le monde de bas en haut.
>>> Balpe, Jean-Pierre "Quelques concepts de l'art numérique" 1998
http://www.labart.univ-paris8.fr/chantier/nouv/anne-gaelle/art-num-JPB.html
Après avoir été, plusieurs siècles durant et sur une grande part de la planète encore - dans ce que l'on pourrait appeler la "posture religieuse" - un médium de transcendance où l'objet n'a d'autre valeur que de faire signe pour et vers un au-delà invisible, après avoir occupé la "posture aristocratique" où l'oeuvre signe l'importance hiérarchique de celui qui la commande, puis avoir conforté la "posture bourgeoise" où l'être se confond dans l'avoir et la valeur dans le stock, l'oeuvre d'art, aujourd'hui, tend à prendre la posture "financière", celle du flux où l'oeuvre n'a plus de valeur en tant que telle mais où cette valeur n'est que dans la captation, de préférence inépuisable, des déplacements incessants qu'elle provoque.
L'art numérique joue à la vie à la mort
L'oeuvre numérique n'est plus dans l'objet mais dans les possibilités du processus que permettent les objets, l'avoir a moins d'importance que le saisir. Le produire n'est plus dans le reproduire mais dans le re-produire : aujourd'hui l'oeuvre d'art numérique cherche à provoquer l'expérimentation d'événements toujours recommencés dont l'individu est seul à pouvoir conserver les traces. L'art numérique joue avec sa vie et sa mort.
>>> Bookchin, Natalie et Shulgin, Alexei "Introduction to net.art (1994-1999)" 1999
http://easylife.org/netart/catalogue.html
Introduction to net.art (1994-1999)
1. net.art at a Glance
A. The Ultimate Modernism
1. Definition
a.
net.art is a self-defining term created by a malfunctioning
piece of software, originally used to describe an art and
communications activity on the internet.
b. net.artists sought to break down autonomous disciplines
and outmoded classifications imposed upon various activists
practices.
2. 0% Compromise
a.
By maintaining independence from institutional bureaucracies
b. By working without marginalization and achieving substantial
audience, communication, dialogue and fun
c. By realizing ways out of entrenched values arising from
structured system of theories and ideologies
d. T.A.Z. (temporary autonomous zone) of the late 90s: Anarchy
and spontaneity
3. Realization over Theorization
a.
The utopian aim of closing the ever widening gap between art
and everyday life, perhaps, for the first time, was achieved
and became a real, everyday and even routine practice.
b. Beyond institutional critique: whereby an artist/individual
could be equal to and on the same level as any institiution
or corporation.
c. The practical death of the author
B. Specific Features of net.art
1.
Formation of communities of artists across nations and disciplines
2. Investment without material interest
3. Collaboration without consideration of appropriation of ideas
4. Privileging communication over representation
5. Immediacy
6. Immateriality
7. Temporality
8. Process based action
9. Play and performance without concern or fear of historical
consequences
10. Parasitism as Strategy
a.
Movement from initial feeding ground of the net
b. Expansion into real life networked infrastructures
11.
Vanishing boundaries between private and public
12. All in One:
a.
Internet as a medium for production, publication, distribution,
promotion, dialogue, consumption and critique
b. Disintegration and mutation of artist, curator, pen-pal,
audience, gallery, theorist, art collector, and museum
2. Short Guide to DIY net.art
A. Preparing Your Environment
1. Obtain access to a computer with the following configuration:
a.
Macintosh with 68040 processor or higher (or PC with 486 processor
or higher)
b. At least 8 MB RAM
c. Modem or other internet connection
2. Software Requirements
a.
Text Editor
b. Image processor
c. At least one of the following internet clients: Netscape,
Eudora, Fetch, etc.
d. Sound and video editor (optional)
B. Chose Mode
1.
Content based
2. Formal
3. Ironic
4. Poetic
5. Activist
C. Chose Genre
1.
Subversion
2. Net as Object
3. Interaction
4. Streaming
5. Travel Log
6. Telepresent Collaboration
7. Search Engine
8. Sex
9. Storytelling
10. Pranks and Fake Identity Construction
11. Interface Production and/or Deconstruction
12. ASCII Art
13. Browser Art, On-line Software Art
14. Form Art
15. Multi-User Interactive Environments
16. CUSeeMe, IRC, Email , ICQ, Mailing List Art
D. Production
3. What You Should Know
A. Current Status
1.
net.art is undertaking major transformations as a result of its
newfound status and institutional recognition.
2. Thus net.art is metamorphisizing into an autonomous discipline
with all its accouterments: theorists, curators, museum departments,
specialists, and boards of directors.
B. Materialization and Demise
1. Movement from impermanence, immateriality and immediacy to materialization
a.
The production of objects, display in a gallery
b. Archiving and preservation
2. Interface with Institutions: The Cultural Loop
a.
Work outside the institution
b. Claim that the institution is evil
c. Challenge the institution
d. Subvert the institution
e. Make yourself into an institution
f. Attract the attention of the institution
g. Rethink the institution
h. Work inside the institution
3. Interface with Corporations: Upgrade
a.
The demand to follow in the trail of corporate production
in order to remain up-to-date and visible
b. The utilization of radical artistic strategies for product
promotion
4. Critical Tips and Tricks for the Successful Modern net.artist
A. Promotional Techniques
1. Attend and participate in major media art festivals, conferences and exhibitions.
a.
Physical
b. Virtual
2.
Do not under any circumstances admit to paying entry fees, travel
expenses or hotel accommodations.
3. Avoid traditional forms of publicity. e.g. business cards.
4. Do not readily admit to any institutional affiliation.
5. Create and control your own mythology.
6. Contradict yourself periodically in email, articles, interviews
and in informal off-the-record conversation.
7. Be sincere.
8. Shock.
9. Subvert (self and others).
10. Maintain consistency in image and work.
B. Success Indicators: Upgrade 2
1.
Bandwidth
2. Girl or boy friends
3. Hits on search engines
4. Hits on your sites
5. Links to your site
6. Invitations
7. E-mail
8. Airplane tickets
9. Money
5. Utopian Appendix (After net.art)
A. Whereby individual creative activities, rather than affiliation to any hyped art movement becomes most valued.
1.
Largely resulting from the horizontal rather than vertical distribution
of information on the internet.
2. Thus disallowing one dominant voice to rise above multiple,
simultaneous and diverse expressions.
B. The Rise of an Artisan
1.
The formation of organizations avoiding the promotion of proper
names
2. The bypassing of art institutions and the direct targeting
of corporate products, mainstream media, creative sensibilities
and hegemonic ideologies
a.
Unannounced
b. Uninvited
c. Unexpected
3. No longer needing the terms "art" or "politics" to legitimize, justify or excuse one's activities
C. The Internet after net.art
1.
A mall, a porn shop and a museum
2. A useful resource, tool, site and gathering point for an artisan
a.
Who mutates and transforms as quickly and cleverly as that
which seeks to consume her
b. Who does not fear or accept labeling or unlabeling
c. Who works freely in completely new forms together with
older more traditional forms
d. Who understands the continued urgency of free two-way and
many-to-many communication over representation
>>> Dietz, Steve "Beyond interface : net art and Art on the Net" 1998
http://www.walkerart.org/gallery9/beyondinterface/dietz_bi.html
>>> Hoessli, Matt "A final word on web specific art" 1998
http://switch.sjsu.edu:/web/art.online/matt.links/matt.article1.html
The hypertext paradigm is the key foundational paradigm for the WEB, and is what gives the WEB (and by extension, web-specific art) its power and potential.
>>> Schleiner, Anne-Marie "CRACKING THE MAZE : Game Plug-ins and Patches as Hacker Art" 1999
http://switch.sjsu.edu/web/v5n2/ednotes.html
>>> Slayton, Joel "Re=purpose of Information : Art as Network"1998
http://switch.sjsu.edu/web/v4n2/joel/index.html
This paper presents an analytic perspective on the nature of Art as Network. The network (internet and intranets) is described as having properties of a nonlinear complex system, which serve to enable a network semiotic enabled by entailment meshwork. The network semiotic includes the characteristics of hierarchical structure, tendency towards self-organization and chaotic attractors, resulting in the emergence of self-similar alternates which function as dissimulators of interaction and immediacy. Art as Network is an exploration of the pandemonium of agencies forming entailment meshwork.
Art as Network is intended as a subject of discourse, not declaration. Certainly, I do not suppose that the particular theoretical investigations that I have chosen to discuss herein are the only points where the discourse of Art as Network is possible. My emphasis on complexity and semiotics involving entailment mesh, nonlinear dynamics, self-organization, homogeneity, dissimulation and the notion of alternates, is to establish a framework in which are present domains from which the artist might experiment.
>>> Stalbaum, Brett "Aesthetic conditions in art on the network : beyond representation of the relative speeds of hypertextuall and conceptual implementations" 1998
http://switch.sjsu.edu/web/v4n2/brett/index.html
Depending upon where you stand in relation to the development of net.art, any discussion of its aesthetic qualities may seem either inconsequential (based on the knee-jerk reaction that anything expressed on a computer screen is a priori not art) 2, or inadequate (as expressed in Lialina’s call for a theory of net.art which transcends the history of aesthetics). While far from wanting to impose an "external perspective" that limits our view of net.art, I nevertheless hope to make a case for net.art aesthetics by showing that- 1) there are aesthetic qualities in the presentation of net.art that are in no way divorced from the form simply because it is virtual; 2) while the aesthetic qualities of network based art do indeed share the concerns of traditional aesthetics, these traditional notions (revolving around beauty and taste) 3, are not the most interesting or important concerns for network based art; 3) that net.art has a specific aesthetic quality relative to time which is important to any critical evaluation of it, and; 4) that net based art is primarily suited to a conceptual art practice which traditional aesthetic notions can serve, but not complete.
3.3 / g lo b al /// Hors sélections voici des espaces de réflexion, souvent architecturés autours de réseaux et de mailing listes, voire de forums, l’information et la théorie se diffusent et se construisent et se posent.
SWITCH is the new media art journal of the CADRE Laboratory for New Media of the School of Art and Design at San Jose State University. It has been published on the Web since 1995. We are interested in fostering a critical viewpoint on issues and developments in the multiple crossovers between art and technology. Our main focus in on questioning and analyzing as well as reporting and discussing these new art forms as they develop, in hopes of encouraging dialogue and possible collaboration with others who are working and considering similar issues. SWITCH aims to critically evaluate developments in art and technology in order to contribute to the formation of alternative viewpoints with the intention of expanding the arena in which new art and technology emerge.
Archives visés de la revue switch
>>> http://switch.sjsu.edu/web/v4n2/contents.html
1998 has been an interesting year for network art. At the beginning of the year, the net.art lists were alive with the controversy surrounding the identity thefts of the likes of Mark Amerika, Peter Weibel, and Timothy Druckrey. That particular performance, still unclaimed by its author[s], conceptually underscored the weaknesses of treating liquid identity and becoming in cyberspace as the ontological foundations for dematerialized network art forms. Most authors, as it turns out, don't want to be unstable identities. Even Deleuze and Guattari put their own names on their books! Related to this problem of liquid identity as art form is the relative dearth of development in another of the often speculated foundations for computer art practice: virtual reality. Simulations of Cartesian space and virtual worlds wherein the artist is conjured as author/storyteller have not progressed significantly; except perhaps in the realm of industrial strength gaming. The ontology and identity of the author, still a contested space, continues to suffer from the received habits of narrative literature.
>>> http://switch.sjsu.edu/web/v3n3/militarytoc.html
In December 1997, a series of simulated postings appeared on several mail lists, (Rhizome, 7-11, nettime ). The writing appeared under the authorship of various art/culture critics such as Mark Amerika, Peter Weibel, and Timothy Druckrey. The posts included correct e-mail addresses, indicating that either the lists had been hacked, or that the source of the simulations came from within those organizations. This event, for a time at least, was the subject of much attention and discussion. Was it a criminal act? Was it naive? Or was it a tactical art performance whose origin was the virtual frontline? (A non-place place where the battle over issues ranging from the ontology of the still pubescent net.art form, to the meaning of the term postmodern, are being contested with the weapons of contemporary communications technology.
>>> http://switch.sjsu.edu:/web/art.online2/art.online2.toc.html
>>> http://switch.sjsu.edu/web/art.online/art.online.toc.html
>>> http://switch.sjsu.edu/switch/narrative/narrativetoc.html
CTHEORY is an international journal of theory, technology, and culture, publishing articles,interviews, event-scenes and reviews of key books. Editors: Arthur and Marilouise Kroker
>>> http://www.ctheory.net/ -> articles
>>> http://www.ctheory.net/book_default.asp -> livres en téléchargeables en PDF
rhizome.org
Rhizome is an online community space for people who are interested in new media art. By "new media art" we mean any type of contemporary art that uses new media technology.
Rhizome's activities focus on: presenting artworks by new media artists, critics and curators; fostering critical dialog; and preserving new media art for the future.
Nettime
is not just a mailing list but an effort to formulate an international, networked discourse that neither promotes a dominant euphoria (to sell products) nor continues the cynical pessimism, spread by journalists and intellectuals in the 'old' media who generalize about 'new' media with no clear understanding of their communication aspects. we have produced, and will continue to produce books, readers, and web sites in various languages so an 'immanent' net critique will circulate both on- and offline.
More (from nettime website) à
empyre - an arena for the discussion of media arts practice <http://www.subtle.net/empyrean/empyre/>
SPECTRE - media culture in deep europe <http://coredump.buug.de/cgi-bin/mailman/listinfo/spectre>
Syndicate Media Culture and Media Art <http://anart.no/~syndicate/>
rhizome <http://www.rhizome.org>
7-11 <http://www.7-11.org>
rolux <http://www.rolux.org>
cybersociety <http://cybersocietylive.listbot.com>
[rohrpost] <http://www.nettime.org/rohrpost> (in German)
oldboysnetwork (obn) <http://www.nettime.org/oldboys>
xchange <http://xchange.re-lab.net/m/list.html>
Internodium <http://www.internodium.org.yu>
cinematik <http://www.egroups.com/group/cinematik>
fibre culture <http://www.fibreculture.org>
Sarai-Reader-List <http://mail.sarai.net/mailman/listinfo/reader-list>
+ Ressources /
http://www.labart.univ-paris8.fr
4°/à Jean-Philippe Halgand / Point Net :
Net Art est le fruit d'un travail d'inventaire international réalisé entre juillet 1999 et janvier 2000 dans le cadre d'une mission " culture et nouvelles technologies " avec le concours du Ministère de la Culture et de la Communication - DRAC Aquitaine et de l'AEC.Cet inventaire répertorie des sites d'artistes dont les approches et les utilisations des technologies internet et du Web peuvent être considérées comme innovantes, technologiquement ou dans leurs modes d'appropriation.
Disponible sur cdrom et intégralement en ligne –
>>> http://www.aecom.org/netart/portail.html
m9ndfukc.a °/
M9ndfukc / antiorp / a9ff / 0f0003 / =cw4t7abs
ftp://ftp.ircam.fr/pub/forumnet/max/FAT/applications/0f0003.sea.bin
http://www.m9ndfukc.org/kode/0f0003pRpG.sit.bin
http://www.m9ndfukc.org/kode/0c3.sndhak.module.sit.bin
http://www.m9ndfukc.org/kode/%40%25a631%25a8%10%25ad%20%25d9%20%7c%20%7c.sit.bin
http://www.m9ndfukc.org/kode/m0dL+c1t1z3n.sit.bin
http://www.m9ndfukc.org/korporat
http://www.m9ndfukc.org/nato.0+00
http://www.m9ndfukc.org/dphlekt
http://www.m9ndfukc.org/nato.0+00/b!lab!al.kl!k.html
http://www.m9ndfukc.org/nato.0+00/sek
http://www.m9ndfukc.org/data/zttz
http://www.m9ndfukc.org/mcgill-lizt_ounr/konzp!rass!_ov-ekualz.cgi
hTTp://m9ndfukc.com/dikt/lang_vers0_1.cgi
hTTp://m9ndfukc.com/dikt/lang_vers1_0.cgi
http://m9ndfukc.com/propaganda/zekuensz
http://m9ndfukc.com/b4c98/zekuensz
http://m9ndfukc.com/b5c98/zekuensz
http://m9ndfukc.com/dir_kontentz/_bit_revolution.html
http://m9ndfukc.com/dir_kontentz/_dfk_okkupation.html
http://m9ndfukc.com/dir_seq/aLphanumer1kl
http://m9ndfukc.com/bit_revolution/k0rp0rat_f2sc1zm_00
http://m9ndfukc.com/bit_revolution/k0rp0rat_f2sc1zm_02
http://m9ndfukc.com/bit_revolution/data_is_correct-chris_murtagh+f_speech.gif
http://m9ndfukc.com/dir_seq/pozerz_00
http://m9ndfukc.com/dir_seq/pozerz_02
http://m9ndfukc.com/dir_seq/pozerz_01
http://m9ndfukc.com/dir_seq/pozerz_03
http://m9ndfukc.com/dir_seq/eRR.oR/
http://m9ndfukc.com/dir_seq/eRR.oR_02/
http://194.19.130.194/=cw4t7abs
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/punkt-||_protokol
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/spCa/zweite
ftp://quixot.rug.ac.be/MP%26G_11H.dbh%21/antiorp
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/krop3rom/fr+bk.html
http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/%3d_%3f/d-kued.html
http://m9ndfukc.com/kouboi/
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/epzilon-zero
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/0f0003/d3siGn/
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/html.html.html.html.html.html.html.html.html.html.html.html.html.html.html.html.html
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/0f0003/produkter/film+video.html
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http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/mv/21-990k.mov
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http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/mv/75-1200k.mov
http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/mv/97-2000k.mov
http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/krop3rom_a9ff-m9ndfukc.mov
http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/krop3rom_a9ff-m9ndfukc_01.mov
http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/3t0y.zucx.sit.hqx
http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/-cw4t7abs_4ob1tenkr1pt1on.sit.hqx
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/idsxp/idsxp_0+0.mov
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/idsxp/idsxp_0+2.mov
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http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/kr0p3r0m_-a9ff_midi-t3kxt.mp3
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http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/krop3rom_a9ff_trk47.mp3
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http://simsim.rug.ac.be/=cw4t7abs/ppc.71oo.8o_rom.data.mp3
ftp://quixot.rug.ac.be/MP%26G_11H.dbh%21/antiorp
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/=cw4t7abs.mp3
http://www.m9ndfukc.org/data/noisz/unitiztress.mp2
http://www.m9ndfukc.org/data/noisz/cc.mp2
http://195.163.114.73/7-11/cw4t7abs.asp
http://194.19.130.194/=cw4t7abs/-0000000000-000000000000000_000000000000-000000000000_0000000000000.shtml
http://www.god-emil.dk/=cw4t7abs/
http://home.earthlink.net/~kidseatfree/Media/Movies/
http://home.earthlink.net/~kidseatfree/Media/Movies/FilmNo1Complete.sea.hqx
%cd..
%cd biblio
250 CWD command successful.
%figuration/biblio
ANEX II – bibliographie ||| KONKLUZ.ion
Bibliographie sélective, reports de lectures et références accumulées.
_
B livre
R revue
W url
___
B Barthes, Roland : L’empire des signes. -Genève et Paris : Skira, 1970.
B Barthes, Roland : Le plaisir du texte. –Seuil, 1975.
B Bolter, Jay David : Writing Space, the computer, hypertext, and the history of writing. –Hillsdale : lawrence Earlbaum, 1991.
B Breton, Philippe : l’utopie de la communication : l’émergence de l’homme sans intérieur, le mythe du village planétaire. -La Decouverte, 1992.
R Collectif : : éc/art S : #2[00_01] ; textualités&nouvelles_technologies, collection dirigée par Eric Sadin. -http://www.ecarts.org
B Derrida, Jacques : De la gramatologie. -Editions de minuit, 1985.
B Ecco, Umberto : Le signe, histoire et analyse d’un concept. –Bruxelles : Labor, 1990.
B Ecco, Umberto : Les limites de l’interprétation. –LGF, 1994.
B Cauquelin, Anne : Petit Traité d’art contemporain. –Seuil, 1996. –(La couleur des idées).
B Collectif : L’après télévision : Multimedia, virtuel, internet. –Valence:CRAC, 1996. –(25 images/secondes)
B Gille, Bertrand (sous la direction de) : Histoire des techniques. -Encyclopédie de la Pléiade, 1978.
B Mcluchlan, Marshall : La galaxie Gutenberg face à l’ère électronique. –Gallimard, 1977.
B Stiegler, Bernard : La culture de l’écran, la lecture assistée par ordinateur in Les nouveaux outils du savoir. Paris : Editions Descartes, 1991.
B Stiegler, Bernard : La technique et le temps, I, La faute d’Épiméthée. –Galilée, 1994.
B Stiegler, Bernard : La technique et le temps, II, La désorientation. –Galilée, 1996.
B Stiegler, Bernard : La technique et le temps, III, Le temps du cinéma et la question du mal-être. –Galilée, 2000.
R Book for the unstable media. –media v2_books, 1992. –sold out – avail. http://www.v2.nl
R Interfacing realities. –media v2_books, 1997. – avail. http://www.v2.nl
W http://www.affect.media.mi.edu/AC_research/emotion.html - 26/03/2002.
B Deleuze, Gilles, and Guattary, Felix : A Thausand Plateaus. –Mineapolis : University of Minnosetta Press, 1987.
B Adorno, Theodor William : Theorie esthétique. –Paris : ed. Klinckeck, 1995.
‘
‘
‘
‘
‘
‘
Cette sélection est très succincte, elle se limite aux ouvrages qui pourraient être directement cités dans les références des annexes.
Il faudrait tout lire, mais pour penser quoi ?
-> extase conjuratoire. L’art vu et lu comme une science-fiction ?
Ecueils des médias.
Les réseaux ne se maîtrisent pas.
mediathek de gravelines _ mars 2002 = JAk PERCONT(E) – tek@technart.net
web art, partie des arts électroniques ou numériques,
des arts technologiques… n'est pas un courant ni encore moins une école,
la diversité et la réalité des œuvres empêcherait
toute tentative de formalisation dans un terme qui ne serait pas simplement
générique et totalement abstrait. Si ces travaux ont quelque
chose de commun, ce n'est que le support. Se soucier de le nommer et de justifier
cette dénomination s'est se mettre encore dans une position où
l'on serait incapable de pénétrer la plupart des propos engagés.
|||| -> http://www.irational.org/cern/netart.txt
Howard Rheingold - virtual community - http://www.rheingold.com/vc/book/
online book + online full biblio http://www.rheingold.com/vc/book/biblio.html
voir annexe n° 3.3
Entropy8Zuper! http://e8z.org/godlove/story/themakingofnumbers/
. Note sur ce site ouvert et explicatif. Une approche d'un travail par les
artistes eux-mêmes… Très détaillé. Très
intéressant. // http://e8z.org/godlove/
g e n e s i s -> http://e8z.org/godlove/story/genesis/
voir annexe vocabulaire 1°/
Snarg, créature sans fin extérieure et artefact pur : http://hypermedia.univ-paris8.fr/seminaires/semaction/semact00-01/webart.htm
annex m9ndfukc.a à http://www.nuits-savoureuses.net/1999/netart/kode/
_____ last, but the one of the most interesting artist =cw4t7abs is a pure
code generated randomly by a computer it's the name of a person that nobody
knows physically, even in Maribor festival, she's called 'Antiorp''''''''''''''''''''''''''call
me netochka nezvanova''''''''''''''' it's the name of a twisted language,
part german, part french, part english he, she doesn't create, but sells codes,
wich make it: paint and music 'Maskinenkunst', ' max derivated softz'
http://www.pavu.com/pavuCS/press.html
lus.
. Il faudrait envisager de reprendre chaque approche selon le champ par lequel
on envisage les postures artistiques et en faire l'étude pour ne pas
manquer des livres importants à citer.